Från och med 27 oktober börjar bolaget PopulAir flyga på Arvidsjaur:
-Vi ska se till att göra ett bra jobb, säger vd Erik Sahlén.
Turerna kommer att gå morgon och kväll under veckan samt söndagar. Ibland direkt på Arlanda, ibland via Vilhelmina:
-Det blir även extraturer, där Trafikverket och flygplatsen ser behovet.
Erik säger att Arvidsjaurs flygplats är lite speciell i och med att trycket med resenärer är "jättestort" under de kalla vintermånaderna. Vissa dagar. Och då oftast i en riktning. Men betydligt glesare barmarkstiden.
Dessutom avgår flyget från Arlanda till Arvidsjaur klockan 09.00, och då har inte de internationella flygen inkommit:
-Det blir en del trixande. Men vi vill ha ett bra samarbete med Arvidsjaurs kommun och ska försöka vara så responsiv som möjligt. Det kommer att blir jättebra, men kan nog ta ett tag innan vi hunnit blir varma i kläderna och lärt oss hur allt ska vara.
Efter 18 år som Amapola ändras namnet till PopulAir. Med sin grön/vita bakgrund vill bolaget symbolisera Nordens gröna skogar och vita vidder. Vid starten i Arvidsjaur kommer namnbytet vara genomfört.
I dagsläget opererar bolaget med Fokker-50 plan på linjerna Vilhelmina, Lycksele, Hemavan, Kramfors, Örnsköldsvik, Arlanda-Mariehamn och Mariehamn-Åbo. Fokker-50 är ett turbo-prop flygplan med plats för 50 passagerare.
-Eftersom många av passagerarna har med sig mycket och tungt bagage är Fokkern perfekt för uppgiften, säger Erik och jämför den med bilar:
-Den är om en kombi, med bra komfort och som kan flyga långt. Jetplanen som klarar av banlängden i Gällivare/Arvidsjaur är att likna med en sedan. De är snabbare men tar mindre bagage, säger Erik.
Erik Sahlén har verkat i branschen sedan 1980-talet, bland annat i Skyways.
Amaploa Flyg startades 2005
Flygbranschen är väl inte den enklaste, se bara på SAS?
-Det är tufft. Men vi är nog så stabila som det går att vara i den här branschen. Vi är ett helsvenskt bolag, med svensk personal och äger alla våra maskiner:
-Man kan säga att vi är den siste mohikanen* i det här! avslutar vd Erik Sahlén och hälsar alla välkomna ombord från och med 27 oktober.
*Fotnot: "Den siste mohikanen" är en historisk roman skriven av James Fenimore Cooper som publicerades första gången 1826, på svenska utkom den 1828.
Fakta: Amapola Flyg är en erfaren Fokker 50-operatör och har en enhetlig flotta bestående av 9 stycken Fokker 50 flygplan, varav 6 stycken är passagerarflygplan. Flygplanstypens max marschhastighet är 532 km/h (287 kt) och normal marschhastighet är 509 km/h (275 kt). Bränsleförbrukningen vid max nyttolast är 0,24 liter per tonkilometer. Räckvidden är 900 nautiska mil och flygplanet är därför lämpligt för regionala destinationer inom Sverige och Europa.
Destinationer: