Adresser och gatunamn är viktiga för att vi ska hitta. Räddningstjänst, ambulans, polis, post, tidningsutdelning med flera använder adresser för att hitta till rätt plats. En adress krävs för att kunna folkbokföra sig på en plats. Det krävs också en adress för att kunna boka olika abonnemang som el och bredband.
Kommunen ansvarar för namnsättning av gator, vägar, allmänna platser, kvarter och stadsdelar i Arvidsjaurs kommun.
Kommunen ansvarar för att sätta adresser.
Det ska finnas en adress för alla bostadshus, fritidshus, samlingslokaler och på de byggnader som har någon form av verksamhet.
Adressnumret ska skyltas upp på huset eller vid infartsvägen. Det är fastighetsägaren som ansvarar för skyltning. Skyltning av väg och ortnamn ansvarar väghållaren för.
Kontakta ansvarig handläggare. Namn och telefonnummer finns längst ned på sidan. Eller använd kommunens e-tjänst, se länken nedan.
För att kunna skapa en adress behöver vi veta Fastighetsbeteckning, till exempel Arvidsjaur 8:14.
När du ska flytta ska du göra en flyttanmälan till Skatteverket, se länken nedan. När du anmäler flytt blir du folkbokförd på den nya adressen. Det är gratis och kan göras i Skatteverkets e-tjänst eller via pappersblankett.
GIS-samordnare
Telefon: 0960-155 60
E-post: fornamn.efternamn@arvidsjaur.se