När du behandlar en kund i en hygienisk behandlingsverksamhet är det väldigt viktigt att du har en god handhygien och att redskap, utrymmen och material är desinficerade för behandlingen. Kunden bör också fylla in en skriftlig hälsodeklaration, så att du kan försäkra dig om att hen kan behandlas.
Kom ihåg hygienen vid varje behandling
God hygien är väldigt viktigt vid hygienisk behandling. Du ska ha rutiner för hur du kommer att kunna ha en god handhygien under hela behandlingen. Förutom rena händer så bör du ha handskar och skydds- eller arbetskläder. Du ska även ha rutiner för hur du förbereder behandlingsplatsen och vilka rengöringsrutiner du har av behandlingsplatsen efter kund.
Kundens hälsodeklaration och råd om eftervård
Beroende på typ av behandling (alltid för stickande skärande behandling) kan du behöva ställa frågor om kundens hälsa och eventuell medicinering innan behandling utförs. Hälsodeklarationen bör innehålla frågor enligt Socialstyrelsens rekommendationer.
I de fall där kunden behöver eftervård bör hen få med sig den informationen skriftligt. Vad eftervården innehåller beror på vilken typ av behandling kunden har fått.
Rengöring, desinficering och sterilisering
Allt material, utrymmena och inredningen i en hygienisk behandlingslokal ska vara lätta att rengöra och desinficera. Redskap ska rengöras efter varje behandling och engångsmaterial ska användas när rengöring annars är svårt. Det bör inte finnas textiler vid behandlingsplatserna, men om det används ska textilerna bytas efter varje kund och tvättas i minst 60 grader.
När flergångsmaterial används kan det vara lämpligt att plasta in instrument, utrustning eller behandlingsplats vid behov. Redskap, både sterila och icke sterila, ska förvaras i separata lådor eller skåp utan risk för kontaminering. Rengöring av redskap bör ske enligt följande stege:
Mekanisk rengöring
Desinfektion
Sterilisering
En torrsterilisator ska funktionstestas regelbundet. Sporprov är lämpligt att göra fyra gånger om året. Första provet ska redovisas till tillsynsmyndigheten och de andra proverna ska sparas för att kunna visas upp vid en tillsyn. Det är du som har verksamheten som ansvarar för att utrustningen fungerar och att instrumenten rengörs på rätt sätt.
Använd rätt desinfektionsmedel
En noggrann mekanisk rengöring av lokalen och ytorna i den är en förutsättning för att kunna rena lokalen från eventuella smittor. Om du använder desinfektionsmedel så ska medlet dränkas in i en torkduk och som du sedan bearbetar ytorna med kraftigt. Om det inte finns något rengöringsmedel (tensid) i desinfektionsmedlet, så måste ytan rengöras innan desinfektionen.
De desinfektionsmedel som används bör vara anpassade för verksamheten och det är viktigt att du följer användarinstruktionerna. Ytor som kommer i kontakt med hud eller kan beröras under behandlingen bör rengöras och desinficeras efter avslutad behandling.
När du rengör och desinficerar är det viktigt att du väljer effektiva desinfektionsmedel med så små risker som möjligt för miljön och människors hälsa. Här kommer några råd om vad medlet ska innehålla för de viktigaste delarna av din verksamhet: